Tuesday 26 July 2011

Dah sebulan lebih ...

Salam semua...


Hari ni 26hb Julai, dah lebih sebulan berlalu... tak 'update' blog. Samada sibuk, malas atau... entahlah???
Pelbagai peristiwa dan kejadian berlaku samada di rumah mahupun di pejabat. Kita cerita satu persatu.

Peristiwa pertama, ibu jari tangan kiri anak sulung terseliuh selepas bermain bola. Buat check-up kat KPMC Puchong jer...Lepas tu anak kedua pulak punya cerita. Buat medical check-up di tempat yang sama. Check-up untuk masuk kolej hujung bulan Jun yang lepas. Cuti ler tiga hari sebab nak hantar anak punya pasal. Di sebabkan nak hantar anak ke kolej (bukan dekat pun kat Kuantan), kena ler sewa kereta besar sikit. EXORA jer.Di kesempatan itu, kira aku bercuti bersama keluarga di Kuantan kali ini. Penginapan selama dua hari satu malam di sana, kami menginap di Bukit Gambang Resort City.

 
Tempat penginapan
Kolam renang
Breakfast Time
 
Tiada aktiviti di 'water park' sebab pergi waktu hari selasa yang jadualnya tutup pada hari itu, jadi main kat kolam renangnya jer ler. Lagi satu ingatkan 'indoor game' a.k.a. 'funfair' di buka waktu malam rupanya tak de, di buka hujung minggu jer, jadi aktiviti malam kami ke pantai teluk cempedak. Siang hari tak sempat nak ke sana. Makan malam di restoran 'sea food'. Esoknya pulak, lepas 'breakfast' kat 'coffee house', mandi sekejap kat kolam renang lepas tu kemas barang semua, nak pergi ke kolej pula untuk urusan mendaftar sebagai pelajar. Anak kedua aku dapat tawaran belajar kat KPTM - Kolej Poly-Tech Mara - sama seperti abangnya juga. Abangnya ambil kursus HR dan dia ambil kursus 'Civil Engineering bahagian 'Safety Construction'.

Isi borang pendaftaran

                 
Esok hari selepas pulang dari Kuantan, aku ada appointment dengan doktor dekat KPJ Ampang. Buat health screening. Dah tua-tua ni kena le tahu tahap kesihatan dan tubuh badan kita. OK ke, ada sakit ke. Pelbagai ujian kena lalui. Ujian air kencing dah tentu ada, ambil darah mesti punya. Yang lain-lain tu, kena X-ray le, scanning dada, perut dan .....bermacam lagi. Yang best tu buat ujian 'stress'. Dah lah badan penuh dengan wayar-wayar, kena pulak berlari perlahan-lahan di atas papan macam tempat 'exercise' yang selalu kita lihat dalam gym. Result nya kena le tunggu seminggu.

Hujung minggu tu pulak ada Karnival Sukan Antara Jabatan PONSB. Tempatnya kat Komplek Sukan PONSB jer. Kira penutup sukan bagi syarikat untuk tahun 2011. Aku terlibat dalam perbarisan kontijen.
Seperti biasa ada ler buat sikit persiapan untuk kontijen 'Corporate'. Sediakan baju/t-shirt dan peralatan sekali.

Seperti tahun-tahun sudah, awal bulan Julai di Proton merupakan hari-hari menunggu buah yang dah masak bila nak di bagi sama rata.  Apa benda tu... apa lagi 'BONUS' ler... Alhamdullillah. Dapat juga akhirnya. Sikit dan banyak jer . Rezeki masing-masing.

Seminggu selepas tu, jabatan aku buat meeting kat Auditorium PONSB. Dalam meeting tu , secara tiba-tiba aku disuruh jadi MC. Tanpa persediaan, aku hentam jer ler. Alhamdullillah selamat jua akhirnya. Bukan meeting, ianya adalah perjumpaan sesama boss dan anak buah. Boss perjelaskan perjalanan/prestasi syarikat untuk tahun sudah dan perancangan untuk tahun depan. Diakhir sessi, dibuka untuk kakitangan memberi cadangan atau pun sebarang cadangan. Ada ler dua tiga cadangan. Yang aku ingat, tentang 'renovation office' (tak tahu bila), adakan peti cadangan, 'harmonise kan sistem filing' dan kempen 3S (Senyum, Sapa dan Salam). Seperti biasa le, pantun tak lupa punya. Sempat lagi...

Dari Glenmarie ke Shah Alam,
Singgah sekejap kat Subang Jaya,
Ingatlah kawan, kuatkan azam,
Semoga kita semua akan berjaya.

Jamuan petang disediakan dengan hidangan roti jala bersama pengat durian dan kari ayam , bihun goreng, kuih muih dan minuman le apa lagi.

Hujung minggu sudah, aku sama Zurisman dan Wak Jol masuk Shah Alam Exicting Race 2011. Ingatkan nak buat 2 team. Tak dapat. Kengkawan ada hal yang lebih penting lagi. So kita pun teruskan lah juga. Mula-mula Ms Dots pun nak join sekali tapi tak boleh juga sebab ada urusan dengan kengkawan. Xtvt ni menarik sebab ada cabaran di setiap check point macam ala-ala 'Amazing Race'.




POSTER
Permulaan bermula dari Dataran Shah Alam. Dah ada cabaran kena buat. Cabaran di check point pertama ini ialah berbekalkan peralatan yang diberi, 5 butang perlu dijahit pada setiap 4 bentuk "LOVE" yang terdapat pada kain yang di beri dalam sampul surat. Sapa siap awal boleh terus ke check point kedua iaitu ke Mc Donald, Kota Kemuning. Cabaran kat sana ialah menjawab soalan 'treasure hunt'. Ada lapan soalan, kalau tak silap.Dah habis tu kena pulak pergi ke check point ketiga iaitu Taman Botani dulu dikenali sebagai Taman Pertanian Bukit Cherakah. Ada tiga tugasan kena buat. Kat sini kena pantas ler. Sapa laju ada kelebihannya. Sebelum tu kena le beli tiket nak masuk. Tugas pertama ialah senaraikan nama buah2an yang terdapat pada pokok ajaib. Tak berapa nak kenal...sebab buah2nya semacam jer warnanya. Susah nak cam.
Bantai jer ler. Tugas kedua pula kena pergi ke satu kawasan, jauh juga... nak berlari dah tentu letih jadi aku cuba sedaya upaya buat cepat secepatnya. Kat sini kena cari daun kering yang sepadan dengan contoh yang diberi. Disamping mencari untuk mengenal daun, tugas ini dikira buat pembersihan jugalah nampak gayanya. Seterusnya ke taman haiwan, tugas ketiga, senaraikan haiwan-haiwan yang terdapat kat Taman Haiwan guna cara 'silangkata'.
Dah habis semua tu, pergi ke check point keempat, katanya Bukit Tunku bawah sikit bangunan SUK. Kat situ ada dua tugasan. Satu kena panjat jaring dan melintas rintangan dan satu lagi permainan. Dua2 tugas, Wak Jol sama Man yang buat. Aku dah penat... Seterusnya ke check point kelima, kat sini kena ambil gambar Tugu Negeri... Ramai yang sesat, tak tahu kat mana letaknya. Kita orang punya gambar pun ada peserta lain yang  tolong ambik kan. Thanks a lot.



Check point ke enam pulak, kena pergi ke Pasar Seksyen 6. Dah tahu dah... mesti kena beli ikan dan bahan untuk masak. Kan dah kata... kena beli empat ekor ikan dah siap 'siang' dan dua ketul bawang besar dan kentang. Pagi2 kat sini sibuk, nak parking satu hal pulak...itulah cabaran namanya...

Dah beli semuanya, kena pulak ke seksyen 11, check point seterusnya. Sebelum sampai kat sini, kena cari pulak barang kitar semula. Barang-barang yg hendak dicari ialah kertas (5 kilo), kaca (5 barang), plastik (10 barang) dan tin (5 barang). Pelbagai cara digunakan untuk mendapat barang yang dikehendaki. Kertas kena beli semula kat Pasar tu (tempat jual paper lama). Yang lain tu ada kena kutip dalam longkang, tanya kat kedai dan kena beli dan gunakan nya pulak untuk dijadikan barang kitar semula. Ini betul-betul cabaran...
Setelah dapat kumpul semua barang tu, kita orang bergerak ke check point ke tujuh (Pusat Kita Semula Seksyen 11). Sampai kat situ, lepas timbang barang dan disahkan oleh crew (resit jangan lupa ambil), kita orang terus ke check point ke lapan. Check point yang jauh dan susah nak cari iaitu kena pergi ke Kampung Paya Jaras Dalam (rumah anak yatim). Contact semua kawan yang tahu tempat ini. Mula-mula rasa dah sesat dah, kita orang redah jer...alhamdullillah  akhirnya jumpa juga. Di sini kena buat tugasan dari barang yang dibeli kat pasar tadi. Gunakan kentang dan bawang buat corak di atas kertas lukisan. Hentam jer le...

Check point seterusnya iaitu ke sembilan, tempatnya RRIM Sungai Buloh. Dah tempatnya ladang getah, apa lagi tugasan nya ialah menoreh pokok getah sebatang jer...sampai keluar susu sampai ke tempat takungannya. Waktu ni dah dekat pukul satu tengahari. Ada lagi beberapa check point nak pergi lagi...
Dari pokok getah ke restoran steamboat. Itulah check point ke sepuluh. Lokasinya kat Subang Bestari.
Tempatnya kedai makan, mesti kena makan sesuatu... rupa-rupanya ikan yang dibeli tadi kena masak dan makan kat situ. Caranya rebus guna sup steamboat. Makan sampai habis. Perut tengah lapar, tak kira ler makan jer panas-panas tu...tanpa air pulak tu...

Dah makan kena bagi makan pulak. Itu tugas seterusnya. Check point ke sebelas kena pergi ke Denai Alam Recreation Club. Kat situ kuda sedia menunggu. Bagi lah makan carrot (bukan sebatang tapi potongan yang pendek jer) kat kuda kat situ. Bukan seekor tapi tiga ekor. Kat sini pandai-pandai ler macam mana nak bagi makan, jangan sampai termakan tangan sudah. Tak sah kalau tak pergi kat sini, Xtreme Park, seksyen 13 Shah Alam, check point ke duabelas. Tugasan kat sini, Wak Jol buat sorang-sorang. Kena panjat, ada lebih kurang 10 tempat. Panjat dan ketip kad yang diberi. Letih ler jugak. Semangat kengkawan masih ada lagi untuk teruskan check point seterusnya ke Tasik Shah Alam, check point ke tigabelas. Tugasan kat sini agak berat juga. Bukan berat apa, kena bawa air dua baldi guna gandar yang disediakan. Bukannya dekat, jauh jugak ler... Dari tempat check point tu bawa ke pulau kelapa, di tengah tasik. Laluan bukannya landai. Agak payah juga nak kawal nya. Air tak boleh tumpah, kalau kurang kena tambah. Standby satu botol air.

Akhirnya, setelah tugasan itu selesai sampailah ke check point penamat. Laman Budaya. Ingat kan tak de lagi tugasan, ada lagi rupanya. Setelah menyerahkan CP Card yang telah diketipkan setelah selesai tugasan di setiap check point, kertas lukisan yang dicorakkan, resit barang kitar semula dan gambar yang diambil kat Tugu Negeri, kami kena tunggu giliran. Namanya dah le laman budaya, mesti tugasan nya ada kena mengena dengan budaya. Tengok kepada pasukan lain, satu tarian kena buat. Ada tarian joget, inang dan juga dangdut. Bagi pasukan kami, kena buat tarian hip hop. Hari ini dalam sejarah. Tak pernah dibuat seumur hidup. Ada pulak jurinya. Salah sorang jurinya ialah Jihan, peserta Raja Lawak. Kami dapat markah penuh. Bukan tarian jer kena buat, ada soalan lagi yang kena jawab. Soalan-soalan pasal teka teki, habiskan pantun dan buat sajak tentang bunga Anggerik. Lambang Shah Alam.

Keputusannya, kami letih dan penat tapi seronok juga dan satu pengalaman baru. Ada makna buat diriku ni... badan kena cergas jangan dok asyik tidur, tidur, tidur.


1 comment: